Partnerzy serwisu:
Biznes

CUPT: PKP PLK nie traci, tylko mniej zyskuje

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
24-02-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy 3/2011

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
CUPT: PKP PLK nie traci, tylko mniej zyskuje
- To nie jest tak, że przesunięcie środków z priorytetu VII POIiŚ na jakichkolwiek inny priorytet, a mówi się o VI i projektach drogowych, jest spowodowane tylko i wyłącznie przyczynami leżącymi po stronie PKP PLK czy jakością samych projektów - uważa Przemysław Wróbel, dyrektor Departamentu Wdrażania Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Łukasz Malinowski: Informacje o przesunięciu środków z inwestycji kolejowych na drogowe wywołało spore zamieszanie w naszej branży. Jaka ten problem wygląda z punktu widzenia CUPT?

Przemysław Wróbel, dyrektor Departamentu Wdrażania Centrum Unijnych Projektów Transportowych: To nie jest tak, że przesunięcie środków z priorytetu VII POIiŚ na jakichkolwiek inny priorytet, a mówi się o VI i projektach drogowych, jest spowodowane tylko i wyłącznie przyczynami leżącymi po stronie PKP PLK czy jakością samych projektów. Jest wypadkową sytuacji, w której z jednej strony występuje pewne opóźnienie w przygotowaniu projektów kolejowych, które ja szacuję na co najmniej dwa lata w stosunku do racjonalnego wejścia w perspektywę finansową 2007-2013, zaś z drugiej występują oszczędności na przetargach kolejowych w zakresie wykonawstwa. Innymi słowy mamy więc sytuację, w której z jednej strony nie ma wystarczającej podaży projektów mogących upoważniać nas do optymistycznego spojrzenia na wykorzystanie całości preliminowanego dofinansowania unijnego, a z drugiej strony mamy oszczędności, które powodują, że mniejsze nakłady będą potrzebne do uzyskania założonych efektów. Wydaje się więc zupełnie sensowne i słuszne z punktu widzenia całego programu Infrastruktura i Środowisko, żeby jednak pewną część środków przesunąć na projekty o większym stopniu zaawansowanie i szybsze w realizacji. Patrząc realnie, ilość i wartość projektów kolejowych nie będzie mogła w całości skonsumować alokacji, którą wcześniej przewidziano na te projekty.

Czy możemy w takim razie powiedzieć, że PKP PLK dwa razy traci?

Taki wniosek moim zdaniem nie jest uprawniony. PKP PLK nie traci dwa razy. PKP PLK w ogóle nie traci, po prostu mniej zyskuje. Sfinansuje przecież projekty w takiej ilości, w jakiej będzie w stanie przedstawić i co więcej zrealizować. Musimy przy tym pamiętać, że jeśli te projekty nie zostaną zrealizowane i rozliczone do końca roku 2015, to możemy zapomnieć o dofinansowaniu unijnym, a w przypadkach, gdy jakieś środki zostały już w ramach niezamkniętych projektów wypłacone, będzie trzeba je zwrócić i to z odsetkami...

Jakie mogą być skutki opóźnienia realizacji projektów przez PKP PLK i przekazania części z dostępnych środków na inne zadania?

Prawdopodobieństwo utrzymania środków na projekty kolejowe w nowej perspektywie na takim samym poziomie jak w obecnej, w sytuacji gdy nie skonsumowano środków preliminowanych dotychczas, jest bardzo niskie. Arytmetyka unijna jest taka, że jeśli nie udało się wykorzystać przyznanych środków, to z pewnością nie zostaną one dodane w okresie następnym. Wręcz przeciwnie, w okresie następnym będzie ich mniej, tak żeby z większym prawdopodobieństwem udało się wykorzystać wszystkie. Im mniej wykorzystujesz, tym mniej później dostajesz.


Całość rozmowy w miesięczniku Rynek Kolejowy nr 3/2011. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

CUPT: 784 mln złotych na projekty intermodalne

Infrastruktura

CUPT: 784 mln złotych na projekty intermodalne

Jakub Madrjas 03 lipca 2023

CUPT: Miliony euro do wzięcia na nowy tabor

Biznes

CUPT: Miliony euro do wzięcia na nowy tabor

Roman Czubiński 27 maja 2022

Będą ciche wagony. Pieniądze na konkurs CUPT z… różnic kursowych

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

CUPT: 784 mln złotych na projekty intermodalne

Infrastruktura

CUPT: 784 mln złotych na projekty intermodalne

Jakub Madrjas 03 lipca 2023

CUPT: Miliony euro do wzięcia na nowy tabor

Biznes

CUPT: Miliony euro do wzięcia na nowy tabor

Roman Czubiński 27 maja 2022

Będą ciche wagony. Pieniądze na konkurs CUPT z… różnic kursowych

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5